Búcsú-kép

A  Szolnoki Képzőművészeti Társaság 2023 évi seregszemléjén,

a "SZÉP" kiállításalkalmával,

a Búcsú-kép

a Magyar Művészeti Akadémia szakmai díját kapta.

Hegyvidék Galéria

Munkácsy-díj 2023


2023-ban Munkácsy Mihály-díjban részesült képzőművészek:

ADORJÁN Attila festőművész
ÁRKOSSY István festőművész, grafikus
FARKAS Ferenc szobrászművész
INCZE Mózes festőművész
drMÁRIÁS festőművész
SZKOK Iván festő- és szobrászművész
WROBEL Péter festőművész

Kiállításmegnyitó:
2023. június 8. (csütörtök) 18:00

Köszöntőt mond:
Pokorni Zoltán polgármester

A kiállítást megnyitja:
Feledy Balázs művészeti író

Közreműködnek:
Ács Dominika és Nemes-Jeles Judit fuvolaművészek

Megtekinthető: 2023. június 9-től július 1-ig,
keddtől péntekig 10:00–18:00 és szombaton 10:00–14:00 között.

Helyszín: Hegyvidék Galéria, 1126 Budapest, Királyhágó tér 10.
 
meghivo_munkacsydi_j2023_hg
   


 Kedves  Barátaim !
 
 
A Magyar Tudományos Akadémia felkérésére, kiállításom nyílt a Székház Vörösmarty és Kodály Zoltán rendezvény-termeiben,
a " művészeti estek " sorozat részeként, még 2023 március 27.-én, zártkörű jelleggel.
 
 
Az MTA Klub Egyesület jóvoltából, ezen a héten, záró ünnepséget, finisszázst tartunk, s látogatható lesz a kiállításom
 
2023 május 12.-én pénteken, 16 és 18 óra között.
Helyszín: 1051 Budapest, Széchenyi István tér 9.
 
Tisztelettel és szeretettel várjuk a vendégeinket.
Szkok Iván
Meghivo_20230508_1618_hirek.jpg Meghivo_20230508_1296_hirek.jpg


Az MTA Vörösmarty és Kodály termében 2023 március 27.-én megnyílt a kiállításom.
A megnyitón a beszélgető-társam Visegrád főépítésze, Füzes András volt.
A kiállítás zártkörű, de megtekinthető lesz május 12.-én 4 és 6 óra között, a záró rendezvényen.


Fotó: mta.hu / Szigeti Tamás
 

A kiállítás a MTA "Improvizáció a művészetben és a tudományban – Művészeti estek a Magyar Tudományos Akadémián VI." című rendezvényének keretében nyílt meg, amelyről bővebben itt lehet olvasni, valamint további fényképek itt láthatóak.


A Kulturális és Innovációs Minisztérium államtitkárai, Vitályos Eszter és Závogyán Magdolna, a Pesti Vigadóban március 15. alkalmából a Munkácsy Mihály díjat adták át:



 

Szkok Iván

Tisztelettel köszöntöm a vendégeimet!

(Ahogy az nagyjából elhangzott Budán, a gyönyörű szecessziós Műteremház lépcsőjén, az ezüstfenyők és a platánfa lugasában.)

Mesélni fogok. Mára már művészettörténet. Visszamegyek az időben, egy nagyon kedves megbízásom esetére. A Szent István Király Zeneiskola és a Szent István Szimfonikusok épületének az előcsarnokában festettem egy freskót, Szent István és a magyar zene címmel. Ma is látható a helyszínen a Kolumbusz utcában és a honlapomon a „murálisok” rovatában. Szépen haladt a munka szakmai része, de egyszer csak elakadtunk. Gondban voltunk a honoráriummal, hogy mi legyen a díjazásom.

Záborszky Kálmán karmester úrnak támadt egy szenzációs ötlete: – Művész Úr! Amíg én vagyok az intézet művészeti igazgatója és ennek a zenekarnak karmestere, addig maga minden egyes előadásunkra két darab tiszteletjegyet fog kapni. Nos, ha én meghaltam volna mondjuk egy éven belül – akkor ez a nagyvonalú ígéret egy olcsóság lett volna…. De ennek most már kb. harminc éve, pontosabban majdnem 30 éve – és ha az évek számát beszorozzuk az évenkénti 10 előadással – Te Atyaúristen, az már mennyi is, 300 szorozva két székkel meg a VIP-listás felárral (a hallgatóság nevet) – tehát belátható, olyan lehetőséget kaptam én a kapcsolataim rendben tartására és éltetésére, hogy az unokáimat és a gyerekeket elhívhassam és a komolyzene szeretetére neveljem őket, a barátaimat megajándékozzam, a szépséges modelljeimet elkápráztassam, hozzájuk illő másfajta szépséggel. Szenzációs volt ez a bartell, és még létezik.

Na már most, ez ugye nem az az eset szóról szóra mint a mai, melynek a megünneplésére összejöttünk, hiszen most honoráriumról is szó van, és azon túl, a ráadott prémium, mint hab a tortán, és ami nekem külön élmény volt – az a személyes találkozások sora és a beszélgetések. Nem volt tilalmas téma, idilli hely lett a műterem, Zeusz tündéri lánykái, a Múzsák észrevétlen táncoltak körülöttünk.

Higgyétek el, nemcsak a pandémia miatt festettem én olykor több képet egy arcról, hanem mert örömömet fejeztem ki szavak nélkül, és festői kihívást éreztem a közös munkában, más megközelítésben, más stílusban – inkább stílusvariációkban. G. B. Shaw mondatát magamévá téve, vele egyetértésben vallom: A STÍLUS AZ A MONDANIVALÓ… AKINEK VAN MONDANIVALÓJA, ANNAK VAN STÍLUSA – ÉS A STÍLUS HATÁSFOKÁT PEDIG AZ SZABJA MEG, HOGY AZ ILLETŐ MENNYIRE BIZTOS A MAGA IGAZÁBAN, ÉS MENNYIRE SÚLYOS DOLGOKRÓL BESZÉL. Én itt a portrék ürügyén az arcképfestés himnuszát akartam zengeni, a diktatúrák és demokráciák örök váltógazdaságát szóvá tenni, melynek képi bizonyossága a sematizmus és a realizmus küzdelme, továbbá, nagy összefüggésekben a világtérkép politikai-gazdasági átszíneződésére figyelmeztetni, kicsiben pedig a magyarországi rendszerváltásra úgy 40 évvel ezelőtt.

Megmagyarázom, a Ti példáitokon keresztül, hogy értsétek. A műfordítás genealógiája, az isteni gondviselés jóvoltából, a bibliai Ótestamentum szerint a babilóniai Ősrobbanástól származtatható. A most díjazott műfordítók számára, akik szorgalmasan gályáznak az íróasztaluk fölé görnyedve, s robotolnak, mint az „átkosban” a szénbányák mélyén a vájárok – kitüntetésük egy kis, gyári alumínium Lenin-mellszobrocska lett volna, esetleg vöröscsillag-kitűző. Most az elismerés a saját portré. Íme a különbség a sematizmus kontra realizmus között. – Kicsit messzire mentem….

Továbbá, a portrék ürügyén az egyéniségekről akartam beszélni, akiket megismertem, s az Isten látja lelkemet, megszerettem. Az én stílusom a BENSŐSÉGES, olykor SZÍVBÉLI REALIZMUS.

Aztán a honoráriumom még miként tetőződött? Volt annyi kedvesség a modelljeimben, hogy egy-egy könyvvel megajándékoztak, és a személyes találkozásainkat felolvasásaikkal színesítették – sőt az is előfordult, hogy egy verset kétszer-háromszor meghallgattam, mert nem tudtam a munka közben odaadóan figyelni, és nem volt sértő az ismétlés!

Azzal fejezem be: gondolkodtam azon, ha egy sorba kellene a beszédem lényegét belesűríteni, az miből állna? – És az csupa nagybetű! A KÉPZŐMŰVÉ- SZET KOMOLYZENÉJE A PORTRÉFESTÉSZET. Biztosra veszem, Rembrandt is így gondolja, és igazat ad nekem ott fent az égben – és üdvözletét küldi Nektek általam.
 

A Szkok Iván megfestette díjazottak a mesterrel:

Szkok Iván, Szénási Ferenc, Tasnádi Edit, Bognár Antal,
Kovács katáng Ferenc, Károly Judit, Szalai Lajos, Vörös István
 

Portrék a Napút-díjazottakról:



Bognár Antal
 

Kovács katang Ferenc
 

Károly Judit
 

Szalai Lajos
 

Szénási Ferenc
 

Tasnádi Edit
 

Vörös István


 
Megjelent a "Napút 222. szám – búcsúzunk" c. kiadványban, 378. - 384. oldal (Cédrus Művészeti Alapítvány kiadványa).


 

Napút estek - A Hetedhét  díj átadása 2020.   

Szkok Iván a 25. perctől.



 

Szkok Iván: A témák úgy születnek, mint az emberek I. - Magyar Nemzet 2020
Szkok Iván: A témák úgy születnek, mint az emberek II. - Magyar Nemzet 2020


 

Mészáros Géza  "Ég és Föld"  című  műve ajándékozás útján Szkok Iván  műtermébe került.


 

Görgei Artúr honvéd-tábornok bronz szobra Visegrádon.
                               
Bánó László és felesége, Rédai Anna,   - Görgei Artúr tábornok iránti tiszteletből -,   úgy döntöttek, hogy a " Vendégház a Tábornokhoz " kertjében,  felállítják az 1848-49-es szabadságharc fővezérének a mellszobrát.
 
Az ünnepélyes avatásra 2019. szeptember 29.-én,  a Pákozdi csata emléknapján történt.  
Az emlékművet Bozó Tibor dandártábornok  és Félegyházi András polgármester úr leplezte le.

Ezennel immár három szobra áll a tábornoknak Visegrádon,  melyekből kettő Szkok Iván keze által.


 

A Magyar Nemzeti Múzeum  gyűjteményébe került   a  visegrádi  "Görgei emlékmű " pályázatra beadott bronz vázlatom.

2019 .szeptember 18.
Időszaki kiállítás: 2019.01.15. - 2019.06.23.
A  múzeum nyitva: hétfő kivételével minden nap 10-18.


 

Vitéz László gyűjteményébe került az Íriszek az anyósülésen c. képem.   2016.  70 X 100 cm


 

Szolnokon 2018. október  20 -án megnyílt Magyar Festészet Napja kiállításon "A  szép Faragó Zsuzsika " c. festett szobrom látható.

 

A 65. Vásárhelyi Őszi Tárlatra beadott műveim:
Görgei tábornok Az idős Görgei Artúr

 

 Magamról,  egy katalógus számára :

 
 1944-ben születtem Vas megyében a Gyöngyös partján, vízi-molnár  családban.
 Amióta az eszemet tudom, mindíg csak festőművész akartam lenni.    Életem legnagyobb élményét Rembrandt és Csontváry műveivel való találkozás jelentette.
1974-ben, tehát nagyon fiatalon,  Budapesten a Műcsarnokban önálló kiállításomon mutattam be a festett szobraimat,   mintázott festményeimet, színes dombor -és homor-műveimet, 30 000 érdeklődő nézőt odavonzva.
Valójában a tárlatom a DEMOKRÁCIA  első hazai diadala volt a DIKTATÚRÁK  sematizmusa felett,  sőt  - hadüzenet a már akkor elöregedett,  absztrakt -nonfiguratív intellektuális giccsnek.
 
Akik engem ismernek, azok számára a nevem összeforrott az Országos Tárlatokért folytatott küzdelemmel.
A  művész-kollegák néma tüntetése által válhattam a Képző- és Iparművészek Szövetsége elnökévé , 1999- ben,  aminek már 20 éve !  Te jó ég ! -  Mennyi tehetségtelen ember garázdálkodását kell eltűrni, és még meddig , - édes Istenem  ?
 
SZKOK  IVÁN

 

"Az el nem mondott beszéd."

(Visegrádi Hírek   2018. június)

Üdvözlöm a szoboravató ünnepség vendégeit,s tiszteletem jeléül, kötelességemnek érzem elmondani:
Miről szól a szobor?

A legelső élményemről a munka legelején.!
Itt a Görgey lépcsőn elindultam felfelé, és önkéntelen számolni kezdtem a lépteimet...  
Egy, kettő, három... 98 lépés volt mire felértem,az 98 év, pontosan ahány esztendőt megélt az Öreg-Úr.
Az agyamba és a szívembe belenyilallt a gondolat: Minden lépés 1-1esztendő! Úgy éreztem jelet kaptam...
Ez akkor képletesen a Görgey kálvária. Az ő golgotája.
 
Feladatom lett egy műbe belesűríteni az összes stációt!  
Távolabbról nézve, történelmi tanulsággal kijelentem:
A művészettörténet - azért a legérdekesebb tudomány a világon, mert  -  az  az  emberiség  történetének  képes illusztrációs könyve, az ókortól napjainkig, hiszen  a műalkotások igazságot tesznek a társadalmi erők örök harcában, a  DIKTATÚRÁK  és  DEMOKRÁCIÁK küzdelmében.
A diktatúrában a központi eszme, akarat és a jel,  vagy egy hatalmas vörös-csillag - mint a középkorban a páncélsisak  - eltakarja az arcot, de a polgári  demokráciában  a  portréművészet felvirágzik  - ahogy látjuk a görögöknél, a reneszánszban, ahogy kedvencemnél Rembrandtnál, majd a klasszicizmus és a romantika idején, egészen a mai napig.

Az én szobrom, mint a hősöm Görgei Artúr, a demokrácia szülötte, akit  gondolataiban és tetteiben az emberi méltóság tisztelete vezérelt. Görgei a nevében az y betűt i-re  cserélte,   ahogy  lelkében  forradalmi  demokratára váltott, midőn a nemesi kiváltságokról lemondott.

Elmondom.  A  munka  során,  a  szakma  rutinjával és hagyományaival szakítottam. A szemek  mintázásakor csak a nézővel való  szem-kontaktusra  törekedtem.  A szívre tett kéz pedig a hazaszeretetet fejezi ki, az ökölbe szorított az erőt és elszántságot, és a harmadik ( a téma  és  kompozíció  megkövetelte)  a  bezártságot, a maroknyi agyag a boxert idézi, az ő állandó önvédelmi fegyverét.  S  a  címerek  is  mind  -  úgy  érzem  nagyon fontosak  -,  akár  a  büszt  hátára  írt  kiáltványa  a  vitéz katonákhoz, és a posztamensen az utolsó hadparancsból a gyönyörű mondat kék tintával kiemelve:
"Az igaz ügy örökre veszve nem lehet."

Kérem a megjelenteket, járják körbe az emlékművet, és hajtsanak fejet a koszorú felírását olvasva:
"A tábornoknak a Magyar Nemzet"
 A művem tisztelgés.

Szobrot akartam állítani a honvédnek, akinek volt bátorsága  a  nemzeti  zászlót  felemelni,  és  a  győzelmi esélyek múltán volt ereje azt emberségből, önfeláldozó méltósággal letenni.
Végül is, Görgey Artúr a győztes csaták hőse, utoljára bizonyította hadvezéri zsenijét Világosnál, azzal, hogy nem  engedte  elfolyni  a  drága  magyar  vért  a  porban, értelmetlenül elpazarolva a halálnak, hanem megmentette  az  életnek,  a  megbékélés  és  egy  igazságosabb világ reményében.
Az alkotás - hát az nagyon  magányos feladat -, de nem teljesen egyedüli mégsem,  mert olykor az öröktől való hatalmas Isten megfogja a kezemet munka közben, belejavít a műbe, érzem a keze-nyomát, látom az agyagon az  ujjlenyomatát,  s  a  portrék  őrá  is  hasonlítanak.  Mint ahogy ez legutóbb is megtörtént Görgei arcának mintázásakor, a tábornok vonásai, arcának  a barázdái, -  mondják a tenyérjósok -, az isteni kéz élet- és sorsvonalai.

Búcsúzóul  annyit még, hogy a bronzöntődében a vakító-fehéren izzó bronzot, a megszelídített lávafolyamot tompán  nyelte  el  a  negatív  üreg.  A  kihűlt  fém  rideg anyag maradna - de ha Önök csak egy pillantást vetnek rá, azonnal lelket lehelnek belé, s életre keltik érdeklődő tekintetükkel.

Köszönöm, hogy meghallgattak!
Szkok Iván

 

Megjelent  Lőcsei Gabriella írása "Az igaz ügy veszve nem lehet" címmel  a  A Magyar Művészeti Akadémia elméleti folyóiratában  a Magyar Művészet VI/2. számában.

A cikk a 115.oldalon olvasható.



 

Görgei Artúr szobrának leleplezése Visegrádon


Felavatták Görgei Artúr honvédtábornok mellszobrát
 

 

Rábukkantam az  Ifjúság a szocializmusban  és a Család c. képemire a kecskeméti Cifrapalotában.


 

Mihály Gábor öntődéjéből megkaptam a Görgey öntvényeket..
   
 


 

Sára



Balogh Gyula arcképe.
Vitéz László gyűjteményébe került a fenti két képem.

 

MTVA A TV Galériája - Műcsarnok 1974 - Szkok Iván 

Sikerült megszereznem ezt a régi filmet.  Megtekinthető a Videóknál.


 

Napút, Szondy György főszerkesztő úrnak.

 
Zsoltáros nagy haragomban, kétségbeesésemben 
Arany János úr a vígasztalóm és reményt adó menedékem. 
Ő, aki a Kisfaludy Társaság pályázatán a Toldijával elnyerte a fődíjat és a főnemességet a magyar kulturális közélet szellemi arisztokráciájában,
- egycsapásra , pusztán a tehetségével.
 
Ja , azok más idők voltak !
 
A Műcsarnokról gondolkodom.
Ma, ki tud elképzelni egy tiszta versenyt és megmérettetést lebutított kurátori világunkban. ?
Ugye nem életszerű, hogy egy véletlen-szülte nagyokos, elmegy gyalog Nagyszalontára, az alig ismert fiatal zsenihez,
és megrendeli tőle a Toldit. 
Nyájas olvasóm, gondold el, 30 éve nem volt a Műcsarnokban Országos Tárlat, a törvénynek megfelelően és a szó igaz értelmében,
- tehát évenkénti rendszerességgel, előre meghirdetett, nyílt beadású, zsűrizett és megrendezett ú.n. Nemzeti Szalon, legitimáló seregszemle.
Persze van valami vetésforgó öt évenként. De ez őrület. Tehetség minden évben születik. 5 év alatt pedig minden felejtődik.
 
Befejezésül és a példa okáért mondom:
Van Goghnak alig 2  és fél éve adatott, hogy megfesse életműve legjavát, 
- belátható, hogy kétszer kellett volna megszületnie és meghalnia a sikerhez.
Vagy a mi Csontvárynk, élete utolsó 10 évében nem festett, mert elkerülte a megértés és ünneplés, nem jutott be a Műcsarnokba, 
nem tudta magát megmutatni.
Agyrém. Hát nem borzalmas ?  !
 
Arany János kapcsán csak ennyit akartam kérdezni...            
     
Szkok Iván, 2017, augusztus 24.-én